Kerjaya dengan pendapatan tinggi tanpa ijazah dari Universiti

Bila bercerita tentang kerjaya dan kerja terutama semasa di sekolah atau universiti, perkara yang selalu diberi penekanan ialah kelulusan. Oleh kerana keadaan sekarang yang semakin kompetitif, diploma dilihat sebagai kekulusan asas dan tidak lagi mencukupi untuk menjawat jawatan penting atau jika inginkan kerjaya dengan pendapatan yang tinggi.

Adakah ini benar? Ya dan tidak. Ada beberapa jenis kerjaya, terutama dari kategori 'profesional' seperti peguam dan doktor yang memerlukan kelulusan ijazah dalam budang tertentu. Tetapi terdapat juga kerjaya yang boleh memberikan pulangan yang lumayan dan peluang kepada penjawat untuk terus berjaya dalam kerier mereka tanpa pertolongan segulung ijazah pun!

Ini bukan omong kosong, malah terdapat banyak data yang boleh diperolehi terutama dari pakar seperti majalah Forbes, CNN, Businessweek dan AskMen.

Di bawah ialah infografik dari Businessweek dan diambil dari laman Brazen tentang kerja pilihan di US yang tidak memerlukan ijazah dari Universiti.



Berikut pula adalah data dari Careerbuilder.com yang dipetik dari CNN.

1. Margin department supervisor
Gaji: $ 83,579 / tahun
Tugas: Mengawasi jabatan kredit syarikat, yang menguruskan akaun kredit pelanggan dan meluluskan atau menolak kredit pelanggan.

2. Pengawal trafik udara
Gaji: $ 74,922 / tahun
Tugas: Pengawal trafik udara di sekeliling lapangan terbang mengikut prosedur yang ditetapkan dan dasar-dasar untuk memastikan keselamatan penerbangan.

3. Pengurus stesen servis kenderaan
Gaji: $ 72,246 / tahun
Tugas utama: Pengawas stesen-stesen gas dan merancang dan melaksanakan dasar dan prosedur seperti jam operasi, tugas dan harga pekerja bagi produk dan perkhidmatan.

4. Estet broker Tanah
Gaji: $ 71,994 / tahun
Tugas: Menjamin urus niaga harta tanah, menjual hartanah, penyewaan hartanah dan mengatur pinjaman.

5. Web surfer
Gaji: $ 70,604 / tahun
Tugas: Pengerukan melalui beberapa laman web untuk menganalisa dan membandingkan maklumat dan pengalaman pengguna untuk mengumpul maklumat untuk membantu syarikat-syarikat memahami tingkah laku pengguna dalam talian.

6. Ketua tukang kayu
Gaji: $ 63,345 / tahun
Tugas: Menerajui siap di tapak projek-projek pembinaan dan menjalankan semua jenis kerja-kerja pertukangan kayu.

7.Penyelia Kabel
Gaji: $ 60,887 / tahun
Tugas: Memantau aktiviti-aktiviti pekerja-pekerja yang terlibat dalam pemasangan, penyelenggaraan dan pembaikan kabel.

8. Chemical Supervisor
Gaji: $ 57,472 / tahun
Tugas: Mengawasi pekerja yang membuat bahan kimia, mengesahkan bahawa proses kimia diikuti.

9. Home-care aide supervisor
Gaji: $ 56,157 / tahun
Tugas utama: Pengarahan pembantu yang minda bagi orang tua atau orang kurang upaya dalam persekitaran rumah, dan memantau kualiti dan kuantiti perkhidmatan yang disediakan.

10. Medical facility housekeeping manager
Gaji: $ 55,368 / tahun
Tugas: Menguruskan pekerja dan program rumah tangga di kemudahan perubatan untuk menegakkan syarat-syarat kebersihan dan teratur.

11. Pengurus perkhidmatan penerbangan
Gaji: $ 54,350 / tahun
Tugas: Memastikan atendan penerbangan mematuhi penampilan peribadi dan keperluan preflight; menyusun laporan penerbangan.

12. Jurutera lokomotif
Gaji: $ 54,084 / tahun
Tugas: Memandu elektrik, diesel-elektrik atau kereta api gas turbin elektrik untuk pengangkutan penumpang atau angkutan.

13. Penyelia pemasangan dalaman (Interior) pesawat
Gaji: $ 53,606 / tahun
Tugas: Menyelia proses memasang segala-galanya dalam pesawat dari mekanik untuk perabot.

14. Painting supervisor
Gaji: $ 51,977 / tahun
Tugas: Mengawasi semua aktiviti lukisan seperti cat pencampuran, menyediakan permukaan yang sebelum mengecat dan menggunakan kemasan hiasan atau perlindungan kepada pelbagai struktur.

15.Pengendali/operator Loji Gas
Gaji: $ 51,676 / tahun
Tugas: Mengekalkan tekanan tertentu dalam saluran paip untuk mengeluarkan dan / atau pengangkutan gas asli.

16. Payroll officer
Gaji: $ 51,410 / tahun
Tugas utama: Urusan pekerja yang bekerja di dalam senarai gaji syarikat, memastikan bahawa pengiraan gaji adalah selaras dengan dasar syarikat, peraturan-peraturan kerajaan dan kod cukai.

17. Assembly supervisor
Gaji: $ 50,462 / tahun
Tugas utama: Mengawasi pekerja yang menggunakan alat kuasa dan peralatan lain untuk memasang produk.

18. Credit and collection supervisor
Gaji: $ 50,330 / tahun
Tugas utama: Pengawas pekerja yang terlibat dalam kajian semula risiko kredit dan koleksi; juga boleh mengkaji semula sejarah kredit pelanggan untuk membenarkan atau menafikan lanjutan kredit.

19. Data control supervisor
Gaji: $ 50,310 / tahun
Tugas: Menguruskan kemasukan data pekerja dan menyelia supaya tugas-tugas pekerja lengkap dan tepat; kadang-kadang boleh membantu dengan tugasan mereka.

20. Reimbursement recovery specialist
Gaji: $ 49,246 / tahun
Tugas: Berunding kes-kes di mana pembayaran balik liabiliti pihak ketiga yang wujud dengan menyiasat dan mengenal pasti pihak ketiga yang bertanggungjawab, kemudian membayar balik kepada pihak yang sepatutnya.

Data yang ditunjukkan di atas ialah dari kajian di US tetapi ada juga kerjaya-kerjaya tersebut yang ditawarkan di Malaysia atau negara-negara lain. Perlu diingat, walaupun kebanyakkan kerjaya tersebut tidak memerlukan ijazah, ada diantaranya memerlukan calon untuk mengambil sijil atau peperiksaan khas sebelum boleh diterima bekerja. Ingat, tiada apa yang datang bergolek dalam dunia ini.

Bagaimana pula di Malaysia? Bolehkan seseorang itu mendapat kerjaya dengan pemdapatan tinggi tanpa segulung ijazah Universiti?

1 comment:

Zubair Ismail said...

wonderful work and nice for info sharing this site.. Utorrent Pro 3.4.2 Build 39744 Crack

ads