3 perkara yang saya belajar pada hari raya ke tiga

Selamat Hari Raya semua! Sempena Hari Raya ke-4 ini saya ingin berkongsi beberapa perkara menarik yang telah saya lalui semalam. Ye, semalam.

1. Makan nasi di rumah sebelum beraya

Hari raya ke-3 mempunyai unwritten law di mana semua rumah akan mula menghidangkan kuih-muin kepada para pengunjung dan jemputan. Tiada lagi ketupat dan rendang. Jika ada pun, awas, mungkin lebihan dari raya pertama. Ada baiknnya anda buat muka kelat dan katakan sudah makan kerana tandas di RNR dan stesen minyak memang penuh bila kita perlukannya. Nasi dan makanan sejenisnya memang sukar didapati kerana restoren makanan Muslim biasanya masih tutup. Jadi, makanlan puas-puas di rumah sebelum keluar beraya.

2. Tapau/bungkus nasi kalau perlu sebelum beraya

Dan bila saya kata kedai makan Muslim biasanya masih tutup, memang saya tak tipu. Kalau ada pun yang dibuka hanyalah kedai-kedai mereka yang saya pun sangsi kenapa mereka tak beraya dengan famili - baru raya k-3 bang oi. Menu menarik dan lampu laplip hanyalah umpan semata-mata. Percayalah, kebanyakkan kedai yang buka pada hari raya ke-3 memang tak sedap masakannya. Baik makan apa yang anda tapau dari rumah tadi.

3. Pandu kereta dengan gear auto. Kalau tiada, pinjam. Kalau tiada siapa nak pinjamkan tukar gearbox atau kereta baru

Betul. Kalau anda mahukan betis bagaikan pelumba basikal acara kerin ngara Jerman yang besar bak betis gajah, pandulah kereta bergear manual. Naik kerja pun masih terasa lenguhnya

No comments:

ads