CASSETTE: A Documentary Film about the Cassette Tape.

Saya membesar dengan piring hitam kepunyaan walid; kebanyakkannya lagu pop yeh yeh dan hindustan. ada juga lagu rock inggeris dan paling saya suka cerita-cerita lawak Dato Jamali Shadat.

Ada juga 'cartridge' tetapi pemainnya saya tak pernah jumpa. Jadi, ia jadi bahan permainan kami dan jahanam begitu sahaja.

Paling saya ingat ialah kaset. Generasi Ipod & Ipad sekarang lebih lazim muat turun lagu dari beli CD atau DVD. Kaset? Korang pernah ke beli kaset? Ingat lagi bende petak yang ada reben kat dalam dia tu? Dokumentari tentang kaset ini memang membawa kembali ingatan saya kepada rock 90an, Jimi Hendrix, tape dubbing (mixtape) TDK dan walkman petak huduh yang selalu diletakkan di pinggang budak-budak pada zaman tu untuk nampak style. Style la sangat.



Ini adalah teaser sahaja dan Zack Taylor and Seth Smoot bercadang untuk membuat filem dokumentari tentang kaset ini. Untuk maklumat lanjut boleh lawati laman Kickstarter mereka.

No comments:

ads