Ulasan buku. Outliers oleh Malcolm Gladwell


Saya tidak suka membaca buku dengan dengan isi yang ambiguous atau terlalu umum. Sebagai contoh, sekiranya anda ingin jadi kaya, mestilah rajin bekerja. atau jika ingin pandai, mesti rajin belajar. Saya rasa perkara ini terlalu umum dan kita tidak perlu seorang pakar yang menjual buku dengan harga puluhan ringgit mengajar kita perkara yang kita sendiri tahu berdasarkaan logik akal sahaja

Buku yang bagus mengandungi contoh-contoh dan kajian kes yang menarik dan terbukti. Dalam hal ini Malcolm Gladwell merupakan seorang penulis yang bukan sahaja berjaya mengupas subjek yang beliau kaji dengan berjaya malam menulis dengan gaya yang sungguh enak dibaca dan mudah difahami

Buku ini merupakan karya susulan beliau setelah menulis The Tipping Point dan Blink. Secara peribadi,  Outliers  merupakan buku kegemaran saya dan ini terbukti dari kulit buku yang telah hancur kerana dibaca berulang kali. 

Berkenaan dengan tajuk buku ini, Outliers ialah istilah saintifik untuk menerangkan perkara-perkara atau fenomena yang terletak di luar pengalaman biasa. Bagaimana seseorang itu boleh berjaya walaupun melalui banyak halangan. Adakah ini disebabkan takdir, nasib atau kejadian yang berlaku secara rawak semata-mata?

Mengikut penulis kejayaan bukanlan sesuatu yang berlaku secara rawak atau berdasarkan takdir semata-mata. Ia adalah hasil dari satu set peristiwa dan peluang yang boleh diagak hasilnya. Di dalam buku ini di bentangkan banyak contoh-contoh bagaimana setiap peristiwa di dalam kehidupan seseorang yang berjaya itu dipengaruhi oleh banyak faktor yang membawa kepada kejayaan.

Sebagai contoh, ramai yang mengatakan bahawa Bill Gates, pengasas syarikat Microsoft berjaya kerana beliau adalah seorang genius. Mengikut kajian Malcolm Gladwell, semua perkara di dalam hidup Bill Gates mempengaruhi kejayaan beliau, seperti latar belakang keluarga, pendidikan awal, kawan-kawan  dan universiti yang beliau sertai. Malah genius itu sendiri tidak begitu penting jika tidak disertakan dengan latihan yang berterusan, seperti juga Bill Gates yang telah mula mempelajari dan sentiasa menggunakan komputer untuk menguasaai bahasa dan membuat perisian komputer. Ini menunjukkan, untuk berjaya, banyak perkara yang perlu kita lihat dan kaji. Secara realistik, tidak ada perkara yang mudah dan senang dalam dunia ini dan inilah yang terkandung di dalam buku Outliers oleh Malcolm Gladwell ini! Buku yang sangat bagus dan sarat dengan pengajaran.

No comments:

ads