7 foto hitam putih yang saya rakamkan semasa cuti Hari Raya yang lepas






Saya sangat jarang mengambil foto monochrone atau hitam putih kerana anak-anak saya akan tegur foto itu nampak macam foto zaman dulu-dulu. Saya setuju, saya suka benda dulu-dulu kerana ia membangkitkan nostalgia dan mengingatkan kembali ke zaman saya sewaktu kecil. Lebih-lebih lagi apabila mengambil foto anak-anak saya. Sebenarnya banyak kelebihan foto hitam putih begini. Bagi saya ia nampak lebih jujur kerana orang yang melihat akan lebih tertumpu kepada subjek dan komposisi foto dari perincian lain seperti sudut pencahayaan, white balance dan segala bagai istilah fotografi yang selalunya membawa terlalu banyak noise yang tidak perlu. Pada saya foto hanyalah foto. Cantik dah hodoh adalah seratus peratus hak si pemerhati untuk menilai.

Oh ya, semua foto ini diambil menggunakan NEX-3 dengan adaptor NEX ke EF kipon, lensa Canon 50mm F1.8 dan ND filter 8

No comments:

ads