4 laman web yang paling penting dalam kehidupan seorang pelajar

Kepada adik-adik kat luar sana tu, kalau tak Facebook mesti tak lengkap hari korang kan? Walaupun kawan tu baru je awak jumpa 5 minit tadi dalam bas sekolah, balik rumah terus sambung chat dekat Facebook. Amboi, banyak sangat ke cerita sampai tak habis-habis? Internet zaman sekarang ni dah satu keperluan asas, tak ada beza dengan TV zaman saya kecil dulu. Bagus internet ni sebenarnya, banyak benda yang boleh dipelajari, semua dihujung jari. Okay, di sini saya ingin kongsi dengan para pelajar dan adik-adik yang hebat-hebat dengan kawan Facebook sampai beribu-ribu ramainya tu, di sini ada 4 laman web yang korang mesti bookmark/hafal. Bukannya apa, senang nanti bila nak buat kerja rumah. Ha, jangan lupa hafal ye!


Wolfram Alpha



Laman web ni ramai tak tahu dan tak singah tapi memang membantu kalau anda nak cari maklumat yang mungkin kawan Facebook awak tidak boleh tolong. Cara menggunakannya ada persamaan seperti enjin carian yang lain, Google contohnya tetapi yang ajaibnya kita beri soalan matematik pun dia boleh jawab. Ha, kan dah cakap laman web ni hebat?

Google Translate

Saya memang berterima kasih la sangat-sangat kepada Google kerana menyediakan perkhidmatan ini dengan percuma. Fungsinya macam kamus tetapi dari terjemah satu perkataan sahaja dalam satu-satu masa, dia boleh terjemah bukan sepotong ayat, satu teks lengkap pun boleh! Peh. Dan bukan dari bahasa inggeris ke bahasa Melayu tetapi kebahasa-bahasa lain yang ada kat dalam donia ini. Korang nak translate lirik lagu kumpulan k-pop pun boleh. Eh saya cakap je, tak pernah cuba pun.

Wikipedia



Okay, katakan cikgu suruh anda buat karangan atau folio tentang sukan ragbi. Awak pula tak pernah main ragbi. Ha, macammana? Inilah gunanya Wikipedia, ensiklopedia percuma. Masuk laman web ini, taip sahaja apa yang anda ingin tahu insyallah, tup dia muncul!

Google

Di sinilah semuanya bermula. google ini sebenarnya sebuah injen carian, maksudnya, apa sahaja perkataan yang awak taip akan muncullah laman web-laman web yang berkaitan. Jadi sebagai pelajar awak kenalah explore, mempunyai sifat ingin tahu dan gunakan injin carian ini untuk membaca apa sahaja yang boleh dipelajari di internet. Pengetahuan bertambah. Cikgu soal benda-benda pelik ha, insyallah awak boleh jawab sebab kebetulan pulak baru je awak baca pasal soalan cikgu tu tadi. Jika nak buat karangan pun dah senang kerana banyak informasi yang awak pelajari, betul tak?

Okay, 4 sahaja laman web yang awak, adik-adik ye, kena bookmark. Hafal. Bye!


No comments:

ads